Tento článok priamo nesúvisí s nabíjaním elektromobilu, ale môže niekomu pomôcť pri výbere a nákupe TESLA Model 3. 

V prípade, že kupujete nové vozidlo, tak Vám veľa informácií rád poskytne predajca. Čo však v prípade, ak zvažujete kúpu jazdeného vozidla tohoto typu? V tomto prípade je tento článok určený práve Vám.


V tomto článku sa dozviete:


Prečo práve Model 3?

Podľa čoho si treba vyberať Model 3?

Aký dojazd má TESLA Model 3?

Čo ovplyvňuje dojazd elektromobilu?

Na čo treba dávať špeciálne pozor?

Čo treba riešiť po kúpe vozidla?


Prečo je práve Model 3 správnou voľbou?


Pretože model 3 je vhodný ak máte tieto požiadavky:

- slušný vnútorný priestor pre 4 osoby, 5 osôb na kratších cestách

- pomerne horšie prístupný batožinový priestor (menší otvor)

- možnosť sklopenia zadných operadiel a občasného prevozu dlhších vecí...

- príjemné jazdné vlastnosti 

- nová generácia batérie, schopnosť rýchlejšieho dobíjania (v praxi do 150kW bežne na displeji)

- veľmi dobré v mestskom prostredí, výborný dojazd

- rozšírená záruka na batériu a motory (obmedzená na 8 rokov alebo 192 tisíc km) 

- sériovo Type2 aj CCS konektor na nabíjanie


Podľa čoho si teda vyberať Model 3?


V každom prípade doporučujem zodpovedať si následujúce otázky:

- využijem pohon všetkých 4 kolies? Tak nás zaujíma verzia DUAL MOTOR.  

- potrebujem čo najdlhší dojazd? V tomto prípade verzia LONG RANGE. Detaily k dojazdu preberiem nižšie.

- chcem autopilota? Osobne áno, aj keď skôr ako možnosť do budúcnosti - v rámci EU predpisov je ešte stále dosť obmedzený. V každom prípade každý model 3 už má prípravu na plný FSD autopilot (Full Self Driving) s rozoznávaním semaforov, značiek STOP a podobne. Samozrejme, ako väčšina vecí sa aj autopilot FSD pripláca a ak bol zakúpený s autom, je to veľké plus (hodnota cca 6500 Euro). Základné bezpečnostné funkcie + základného autopilota má každý model 3 v cene. Teda aspoň tie, s ktorými som sa zatiaľ stretol  :) 

- chcem si užívať extrémne dynamické parametre? Tak v tomto prípade nás zaujíma verzia PERFORMANCE, ktorá sa kombinuje iba s pohonom DUAL MOTOR... Dynamické parametre sú úžasné.   

- Ostatné veci sú už viac menej vecou preferencií výbavy, farby, kolies prípadne doplnkov.

- väčšina vecí v modeloch 3 sa pripláca, takže či už Premium sound systém, alebo ohrev zadných sedadiel je hardvérovo v aute, akurát je aktivácia vecou softvéru


Aký dojazd má Model 3?


 Podľa oficiálnych údajov u modelu Standard Range to je  409 km WLTP (model 2020). U modelu LONG RANGE je hodnota dojazdu 560 km WLTP oproti verzii PERFORMANCE, ktorá má oficiálne údaj dojazdu 530km. Hodnota zobrazená vo vozidle sa počíta z reálneho jazdenia, spotreby a využívania vozidla, pričom sa berie do úvahy aj vplyv vetra na trase a podobne detaily, ktoré považujem za prehnané  :))  Ale čo je úplne super je, že mi náš model 3 zobrazí pri plnej batérií dojazd 485km a pri rozumných režimoch jazdy sú to reálne dosiahnuteľné hodnoty, pričom sa situácia mení v "mestských" podmienkach v prospech auta, kedy pri jazdách rýchlosťami do 60-70km/h (okresky, mesto) sa tento reálny dojazd zvyšuje až ku 550km... Samozrejme, výrazná akcelerácia z dojazdu uberá výrazne, tak ako tomu je u každého elektrického aj neelektrického auta s porovnateľným výkonom. Oproti modelu S tu vnímam výrazné spresnenie počítadla dojazdu aj reálnosti uvedených dát. Zároveň má model 3 výrazne nižšiu spotrebu, čo dávam na vrub hlavne nižšej hmotnosti auta.

 Vplyv na dojazd má aj veľkosť kolies, šírka pneumatík atď, preto najlepší dojazd dosahujú autá na 18" obutí... Používanie klimatizácie, vykurovania má svoj vplyv takisto, ale reálne dokážem na modeli 3 jazdiť za 15kWh na 100km, čo robí reálnym dojazd ku 500km na plnú batériu. Model 3 som ešte nemal počas zimy (dve zimy som používal S-ka, viac detailov v článku venovanom S-ku), takže uvidíme a doplníme detaily, ale predpokladám, že to bude podobné ako u modelu S, tj pokles dojazdu o cca jednu tretinu v mrazoch a pri krátkych trasách. Pri dlhšej trase sa auto po cca 40km rozohreje a stabilizuje sa aj spotreba, ktorá je vtedy o trochu vyššia ako v letnom režime, ale prvých 30km to môže byť pri využívaní ohrevu sedadiel, vykurovania aj dvojnásobok. Auto parkujem pod prístreškom, nie v teplej garáži, čo dojazdu určite neprospieva, ale beriem to ako auto takže sa používa a parkuje rovnako ako ostatné autá. Takisto je asi rozdiel, ak by sa auto prevádzkovalo v Nitre, keďže my sme 30km od Tatier a zima nám tu dáva trochu viac zabrať.  

     

 Podľa môjho názoru je TESLA Model 3 ideálna pre vodičov, ktorí jazdia denne do tých 400-450km. Avšak extrémna rýchlosť nabíjania aj prítomnosť CCS konektora tento môj názor trochu vyvracia, pretože z východu do BA a späť je to 800km, ktoré som zvládol takmer na otočku urobiť s dvomi 20 minútovými pauzami (Supercharger Zvolen, Supercharger Demänová)... Príjemne prekvapivé aj pre mňa. Samozrejme, ak by nebol SC po trase tak bežné nabíjačky pri LIDL-i Vás dobíjajú rýchlosťou 50kWh za hodinu takže pauza nebude 20 minút ale napríklad 45 minút čo už pre niekoho môže byť dlho.      


Na čo treba dávať špeciálne pozor pri kúpe?


V prvom rade sa sústrediť na stav vozidla a batérií. Využiť možnosť reportu stavu vozidla, o batérií veľa napovie výpis stavu článkov a história nabíjania daného vozidla. 


           Výpis stavu článkov batérie:                                                      Výpis parametrov batérie a súvisiacej technológie:

         


Každá TESLA si v pamäti počítača eviduje počet nabíjacích aj vybíjacích cyklov, ale hlavne množstvo kWh nabíjaných na superchargeroch (rýchle TESLA nabíjačky) a na bežných nabíjačkach/rekuperovanej energii. Výraznejší vplyv na degradáciu batérie má samozrejme rýchlejšie nabíjanie, takže pozeráme radšej auto, ktoré bolo viac nabíjané na štandardnej domácej nabíjačke ako na superchargeri. Daný výpis sa dá získať z diagnostiky vozidla, kde sa údaje pomerne podrobne evidujú. Ak by nám až tak nešlo o degradáciu batérie, autá , ktoré boli prevažne nabíjané na Superchargeroch spravidla jazdia ako taxíky (rýchle a hlavne lacné nabitie pre prevádzkovateľa) alebo boli prevádzkované na dlhé trasy. S tým ide ruka v ruke spravidla vyšší priemerný ročný nájazd kilometrov. U taxislužieb vo veľkomestách majú bežne dvojročné Tesly najazdených 160-200 tisíc km. Nechcem tým tvrdiť, že sú tieto autá na odpis, to nie, ale osobne by som si ich kúpu rozmyslel práve z dôvodu prevádzkových podmienok a prevažne rýchleho nabíjania.

         Hrubý výpis evidencie nabíjania:                                                Podrobný výpis parametrov a histórie nabíjania:

         


V ďalšej časti by som sa sústredil na stav vozidla a prípadnú garanciu, že vozidlo nebolo vážne havarované. Toto je možné preveriť si z výpisu servisnej histórie aj prípadnou obhliadkou/kontrolou originality vozidla, kde sú súčasťou výpisu aj všetky poisťovňami evidované poistné plnenia. TESLA "vidí" svoje autá online, takže je ťažké nejakú nehodu pred nimi zatajiť. Štandardne sa auto obmedzí a zablokuje časť funkcií po nehode online, a až po oprave v TESLA servise je auto naspäť "odblokované" na normálne používanie. To isté v podstate platí o stave najazdených kilometrov, kde sa všetko eviduje v online systéme, takže nejaké "stočenie" tu v podstate ani nie je reálne možné.   


        Zobrazenie najazdených km, údaj je prenášaný do online evidencie TESLA:

*foto doplním


Dôležité je, aby v aute nesvietila žiadna chybová hláška, napríklad týkajúca sa nefunkčnosti nejakej časti elektroniky s ktorou následne môžu byť väčšie problémy. Ideálne je mať na auto ešte platnú záruku, ktorá je u modelu 3 platná 4 roky od prvého prihlásenia alebo 80.000km, platí, že záruka končí vtedy keď nastane niektorá z podmienok. 

No a v neposlednom rade je potrebné preveriť požadovanú výbavu, aby v aute bolo ozaj všetko čo tam chceme mať   :) 


Čo treba riešiť po kúpe vozidla?


Jednou z výhod vozidiel TESLA je možnosť vzdialeného prístupu k vozidlu z Vášho telefónu. Prostredníctvom toho viete pozrieť stav nabitia vozidla, prerušiť nabíjanie či vzdialene vyvetrať alebo odomknúť auto. Takisto si viete auto vyhriať už pred jazdou, prípadne si pozrieť kde sa auto aktuálne nachádza... Toto všetko veľmi jednoducho a elegantne cez pár klikov. Podporovaný je operačný systém Android aj iOS.
Možno si poviete, že toto nie je pre mňa vôbec potrebné mať, ale pozor. TESLA rieši cez tento vzdialený prístup úplne všetko, tj. aj objednávanie do servisu, prípadne zvolávacie servisné akcie alebo online kontrolu auta ak niečo nie je v poriadku. Preto je prevod "online" vlastníctva v systéme TESLA ozaj dôležitým krokom po kúpe a niekedy to nebýva rýchly a ani jednoduchý proces (ak je online prevod blokovaný predchádzajúcim majiteľom, lízingovkou a podobne). Preto požadujte spoluprácu predávajúceho aj pri tomto úkone už vopred. Ešte pred týmto procesom je potrebné si urobiť svoje vlastné TESLA konto na webe www.tesla.com, kde si následne necháte priradiť svoje vozidlo a až potom toto konto spárujete v mobilnej aplikácií, kde sa Vám objaví Vaše vozidlo.
     Zobrazenie stavu vozidla v online aplikácií cez smartfón - parkovanie, jazda (poloha sa dá klikom zobraziť v mape)...

   


V neposlednom rade treba zvážiť inštaláciu domácej nabíjačky, takzvaného wallboxu. U modelu 3 je palubná nabíjačka s výkonom 11kW, tá Vám umožňuje nabíjanie prúdom 3*16A, čo po prepočte znamená cca 70km/h.  Ak by ste chceli používať jednofázovú nabíjačku na 220V, tak tá Vám bude nabíjať rýchlosťou cca 22km/h.  Oproti klasickej trojfázovej zásuvke, má nabíjanie cez wallbox tieto výhody:
- ľahšie pripájanie a odpájanie vozidla
- oveľa vyššia bezpečnosť procesu, kontrola úniku AC/DC prúdov a zastavenie nabíjania pri nebezpečnom jave
- monitoring teploty počas nabíjania
- kontrolu a meranie nabitých kWh do vozidla 
- riadenie prístupu k zásuvke (RFID) karta, nemožné zneužiť zásuvku a zároveň vyššia bezpečnosť pre deti ako klasická 380V zásuvka pred domom

     Zobrazenie TESLY v aplikácií počas nabíjania na wallbox-e:



LONG RANGE versus STANDARD RANGE a PERFORMANCE modelu 3


Rozdiely skúsim spísať formou odrážok, zoznam nemusí byť kompletný, niečo mi mohlo uniknúť:

- LONG RANGE je vždy AWD verzia, tj s dvomi motormi (vpredu aj vzadu)

- Model 3 má vzadu vždy výkonný motor s permanentnými magnetmi

- PERFORMANCE je vlastne vylepšený LONG RANGE, má vyšší výkon (softvér), väčšie brzdy, väčšie disky, karbónový spoiler vzadu a o 1cm znížený podvozok 

- Najvyšší dojazd má LONG RANGE na 18" kolesách (PERFORMANCE má nižší aj napriek rovnakej batérií)

- Najrýchlejší je PERFORMANCE, masaker zrýchlenie 0-100km/h za 3,3 sekundy prekvapí veľmi príjemne

- LONG RANGE so zrýchlením 0-100km/h za 4,4 sekundy tiež nie je žiadne béčko a aj tento parameter vyčarí v praxi poriadny úsmev na tvári 

- Pre model LONG RANGE je k dispozícií BOOST upgrade, ktorý zrýchli auto o 1 sekundu (0-100km/h), už to riešia aj iné firmy mimo záruk atď

- FSD autopilot býval na západných trhoch veľmi často zakúpený s autom, takže u jazdeného modelu 3 je veľká šanca že tam bude

- Tesla neustále softvér auta vylepšuje, takže palubný počítač je od 09/2022 kompletne v českom jazyku aj v autách s rokom výroby 2019

- Rovnako je vylepšovaný systém autopilota, takže aj keď FSD ešte teraz úplne nevyužijete (legislatíva atď), stále ho budú zlepšovať


Dúfam, že som na nič podstatné nezabudol. Postupom času pripojím k jednotlivým bodom aj nejaké ilustračné fotografie. Ak máte kľúčové doplňujúce info, napíšte, rád informácie doplním.